top of page
  • תמונת הסופר/תאיילת כהן - וידאותרפיה

וידאותרפיה - מסך בזמן מסכה

וידאותרפיה היא אחת מהתרפיות המשתמשות באמנות על מנת להגביר מודעות, להעצים, לשמח, לפתור בעיות רגשיות, לגרום לקרוב לבבות בין בני זוג, בקבוצת עבודה או במשפחה. אנו עושים זאת, באמצעות המסך הדיגיטלי או אם תרצו, אמנות הקולנוע ויצירת סרטים.


אז איך בעצם פותרים ליקויים רגשיים? עיקר הפתרון מושג על ידי התבוננות בתגובות האוטומטיות שלנו. לדוגמא, השתלחנו היום בזעם על משהו בדואר שלא שם מסכה על פניו, התבוננות בפעולה האימפולסיבית הזאת תעלה להכרה את השאלה, האם זה היה מוצדק? או האם שחררנו זעם שישב שם ממזמן, שרק ביקש לצאת?

בוידאותרפיה יצירת הסרטים מלווה ע"י איש מקצוע המשלב מומחיות בין עולם הרגש לקולנוע. המטרה - למקד את המשתתפים בהכרות שלהם עם עצמם ולבדוק האם ניתן להבין מהיכן מגיע אותו כעס או לחילופין קנאה, אכזבה או כל רגש אחר, שמפריע ביומיום ולפעמים מנדנד כבר שנים.


סרט מורכב מצילום ומקול. לעיתים מקולות ודימויים של אחרים, לעיתים שלנו. בסרטים קצרים או ארוכים, אנחנו מקליטים ומתעדים את תפיסות עולמינו. נושא הסרט לאו דווקא צריך לעסוק בכעס, גם אם באנו לתקן כעס, אלא בכל נושא יומיומי כמו היכן היינו רוצים להיות כעת בחופשה. כן, גם דרך החופשה נוכל לטפל בכעס, ואפילו טוב יותר. מתוך המילים והדימויים המצולמים שנבחר להביא אל הסרט, נוכל ביחד, המשתתף בוידאותרפיה והמנחה, לדלות פרטים שנצרבו פנימה ויכולים להעיד על הכאוס או הסדר הקיימים במערכת הרגשית.


המצב האידאלי הוא מצב שההכרה בו מספיק חזקה להרגיע את הרגש עוד לפני שהוא משתחרר ללא שליטה, (או בצורת מעשה או בצורת דיבור) אך כל עוד ההכרה לא מספיק חזקה, הרגש חזק ממנה והוא מתפרץ ללא שליטה, והתוצאה של זה, זה דמעות וצער עמוק שמצטבר לנו בלב.


אז בכדי להביא שליטה להתפרצויות או למעשים, צריך הרבה התבוננות על המערכת הרגשית שלנו שפועלת על אוטומט. וזה אפשרי באמצעות העולם הדיגיטלי שמאפשר תיעוד, מחיקה, צפייה, הקלטה, צפייה נוספת. שימוש בקטעי סרטים קיימים, ארכיונים, תמונות ילדות שעברו לדיגיטל, אנימציה ומה לא. כל מה שנבחר להכניס לתוך הסרט שלנו.


הצפייה בסרטים מאפשרת עצירה. חזרה אחורה, בחינה שוב של מה שצילמנו, מה שבחרנו להקליט. שאילת שאלות, הבהרה של בחירות. במקרה של הוידאותרפיה, עיקר התהליך יבוא לידי ביטוי בצפייה, בהתבוננות אמיתית, מחבקת ותומכת במערכת הרגשית שלנו.


וכשמזההים חלקיק במערכת הרגשית שאינו במקומו מתחיל הריפוי. (עד כה אולי לא ידענו כלל שהוא קיים..) ללא ספק "לא לדעת" מביא שמחה, אבל זו שמחה שאין בה התקדמות.


וידאותרפיה היא כלי מאד חזק, מאיץ תהליכים רגשיים ועושה פלאים להגברת המודעות העצמית.

בקרוב, אקיים וובינר בנושא "איך זה שאת משקיעה כוחות באחרים ונשארת בלי כוחות לעצמך" עבור נשים שהמקצוע שלהן דורש הרבה נתינה אבל הן מכלות כוחותיהן. בוובינר נלמד איך באמצעות סרטים, ניתן לזהות את נקודות החולשה ולחזק את המערכת.


מועדים לשמחה ואיחולים לבריאות הנפש והגוף.

55 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
לוגו וידאותרפיה
bottom of page